Hovedside og Ofte stilte spørsmål om maskinvare/programvare: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
Ingen redigeringsforklaring
 
 
Linje 1: Linje 1:
{| border="0" width="100%"
{{Trenger gjennomgang}}
|-valign="top"
{{Mangler kategorisering}}
| <div style="margin: 5px 5px 0 5px; padding: 5px; background-color: #ffffff; border: 1px solid #000000;">
'''Problem: Jeg har lastet ned et program men jeg får ikke installert det'''
Løsning: De aller fleste brukerne våre har ikke lov å installere programmer på maskinen.


== IT HJELP ==
'''Problem: Jeg vil ha program x installert.'''
Løsning: Hvis det er et program vi ikke har fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi pakker. Du er selv ansvarlig for at lisens er i orden.


Her vil du finne informasjon om IT relaterte artikler i forhold til:  
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å sette opp min laptop, palm etc.'''
* bruksanvisninger
Løsning: Ny bærbare PC`er kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Palmer har vi svært begrenset brukerstøtte på. Vi anbefaler SonyEricsson P900 som erstatning for Palm..
* informasjon om tjenester ved IT avdelingen
* osv


For å kunne legge til og endre informasjon må du logge inn med ditt UiB brukernavn og passord.  
'''Problem: Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client).'''
Løsning: Ny IP adresse må registreres og legges inn i Accesslisten vår. Meld dette inn til IT-avd.


'''Problem: Jeg ønsker å installere noen av mine egne programmer på min bærbare.'''
Løsning: Bruk installasjonskontoen: For brukernavn og passord. Kontakt IT-avd.


<small>
NB: Installerer du antivirus eller programvare baserte brannmurer vil maskinen din slutte å virke i vårt nettverk. (gjelder pc`er som driftes av IT-avdelingen)
''IT avdelingen - Universitetet i Bergen''
''  © 2009 Universitetet i Bergen - IT-avd. Tlf.: 55584201, Faks: 55584299''


''Postadresse: IT-avdelingen, UiB Postboks 7800 5020 Bergen'' ''Besøksadresse: Nygårdsgaten 5 (Stein Rokkans hus) 4. etg.''
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å bruke min fast telefon'''
</small>
Løsning: Gode bruksanvisning finnes på http://www.uib.no/ansatt/hvordan/telefon.html
</div>
Se også: http://www.uib.no/it/telefon/
|
| ||style="width:300px" | <div style="margin: 5px 5px 0 5px; padding: 5px; background-color: #ffffff; border: 1px solid #000000;">
<rss>http://meldinger.uib.no/rss.php?meldingstype=itdrift</rss>
[[http://meldinger.uib.no/itdrift.php?modus=arkiv Arkiv]]


== Nyttig informasjon ==
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å lage vevsider'''
* [[Epost]]
Løsning: Gode bruksanvisning finnes http://www.uib.no/elin/hjelp.html
* Programvare
* Nettverk


</div>
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å få min splitter nye hotte gadget til å virke'''
Løsning: IT-avdelingen skal godkjenne kjøp av ny hardware. Vi kan manuelt installere og konfigurere spesial hardware hvis det foreligger tunge faglige argumenter.


|-
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
|
|
|}

Sideversjonen fra 26. jan. 2010 kl. 16:34


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Viktig melding.gif Mangler kategorisering Denne siden er ikke kategorisert riktig eller ikke kategorisert i det hele tatt. Du kan hjelpe til ved å legge den til i kategorier.

Problem: Jeg har lastet ned et program men jeg får ikke installert det Løsning: De aller fleste brukerne våre har ikke lov å installere programmer på maskinen.

Problem: Jeg vil ha program x installert. Løsning: Hvis det er et program vi ikke har fra før må det bestilles en installasjonspakke av programmet. Vi trenger nærmeste lederes godkjennelse på at programmet er faglig nødvendig før vi pakker. Du er selv ansvarlig for at lisens er i orden.

Problem: Jeg trenger hjelp til å sette opp min laptop, palm etc. Løsning: Ny bærbare PC`er kan leveres på IT-avdelingen for oppsett. Palmer har vi svært begrenset brukerstøtte på. Vi anbefaler SonyEricsson P900 som erstatning for Palm..

Problem: Jeg har byttet maskin/ byttet kontor. Nå virker ikke FS mer. (Ica Client). Løsning: Ny IP adresse må registreres og legges inn i Accesslisten vår. Meld dette inn til IT-avd.

Problem: Jeg ønsker å installere noen av mine egne programmer på min bærbare. Løsning: Bruk installasjonskontoen: For brukernavn og passord. Kontakt IT-avd.

NB: Installerer du antivirus eller programvare baserte brannmurer vil maskinen din slutte å virke i vårt nettverk. (gjelder pc`er som driftes av IT-avdelingen)

Problem: Jeg trenger hjelp til å bruke min fast telefon Løsning: Gode bruksanvisning finnes på http://www.uib.no/ansatt/hvordan/telefon.html Se også: http://www.uib.no/it/telefon/

Problem: Jeg trenger hjelp til å lage vevsider Løsning: Gode bruksanvisning finnes http://www.uib.no/elin/hjelp.html

Problem: Jeg trenger hjelp til å få min splitter nye hotte gadget til å virke Løsning: IT-avdelingen skal godkjenne kjøp av ny hardware. Vi kan manuelt installere og konfigurere spesial hardware hvis det foreligger tunge faglige argumenter.